Bezpieczne auto to oczywiście takie, które ma sprawne drążki kierownicze, równo pracujący silnik, wyważone zawieszenie i opony dobrane do pory roku. Jednak przede wszystkim bezpieczne auto to sprawnie i dynamicznie działające hamulce. Auto rozwija przecież dosyć duże prędkości a niejednokrotnie na drodze mają miejsce różne nieprzewidziane wypadki. Hamulce ratują z opresji więc nie tylko nas ale i innych uczestników ruchu drogowego.
Układ hamulcowy
auta to przede wszystkim klocki hamulcowe. Ale nie tylko. Dla
sprawnego funkcjonowania klocków niezbędne są także tarcze
hamulcowe w dobrym stanie. Standardowa żywotność klocków
hamulcowych jest uzależniona od tego jak jeździmy. Jeżeli
poruszamy się głównie po mieście, a więc często hamujemy,
musimy liczyć się z tym, że po przejechaniu 25 tysięcy kilometrów
konieczna będzie ich wymiana. Kierowcy udający się zazwyczaj w
długie trasy mają więcej szczęścia, ponieważ ich klocki
hamulcowe powinny wytrzymać 50 tysięcy kilometrów. Oczywiście
trwałość klocków zależy także od jakości materiału, z którego
są wykonane.
Objawami
świadczącymi o zużyciu klocków hamulcowych są charakterystyczny
metaliczny dźwięk lub nawet pisk przy hamowaniu oraz ogólna
mniejsza skuteczność hamowania, czyli znacznie wydłużona droga
hamowania. Poziom eksploatacji klocków hamulcowych jest także
bardzo łatwy do zaobserwowania gołym okiem. Wystarczy jedynie
odkręcić koło i sprawdzić głębokość rowka okładziny. Jeżeli
jest on słabo widoczny – oznacza to, że klocki muszą być jak
najszybciej wymienione.
Klocki hamulcowe
sprzedawane są w kompletach na każdą z osi i wymienia je się
parami, lub wszystkie naraz. Rodzaj klocków dobierany jest do typu
auta i rodzaju zamontowanego w nim układu hamulcowego. Oczywiście
możemy pokusić się o samodzielną wymianę klocków, bo nie jest
to trudne przedsięwzięcie, jednak nie będziemy w stanie w pełni
ocenić, czy oprócz nich wymiany nie wymagają też inne części
układu hamulcowego. Zazwyczaj przy okazji klocków hamulcowych
mechanik wymienia także tarcze hamulcowe i zaciski bo zużywają się
one równocześnie. Podwyższa to zdecydowanie koszt usługi, ale
gwarantuje, że nasz układ hamulcowy będzie w pełni sprawny.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz