Turbosprężarki od lat montowane są w celu poprawy osiągów silników diesla. Obecnie pojawiają się także w wielu mniejszych jednostkach benzynowych. Przez to te silniki mają o wiele większą elastyczność. Na ogół turbosprężarka to dość wytrzymały element w samochodzie, bo potrafi wytrzymać nawet kilkaset tysięcy kilometrów przebiegu. Warunek jest tylko taki, że trzeba o nią dbać. Istniały już przypadki, w których turbina ulegała awarii zaledwie po kilkunastu tysiącach przebiegu. Wbrew pozorom nie była to wada fabryczna tylko nieumiejętne prowadzenie samochodu. Niektórzy myślą, że auto jest w stanie wytrzymać wszystko, a przecież samochody osobowe nie są stworzone do wielkich obciążeń.
Jak działa auto z turbo?
Samochód z turbosprężarką zachowuje się nieco inaczej niż sam silnik wolnossący. Moc dostępna jest niemalże od samego początku, a to oznacza że można całkiem szybko przyspieszać. Wbrew pozorom to że moc mamy praktycznie od najmniejszych obrotów nie oznacza że można gwałtownie przyspieszać. Turbina musi się nagrzać zanim zostanie wykorzystywana w stu procentach. Nie można gwałtownie przyspieszać w momencie gdy silnik się jeszcze nie nagrzał. Ponadto zapłon należy wyłączać kilkadziesiąt sekund po zatrzymaniu się, bo turbina musi się wychłodzić. Te dwie zasady są niezwykle kluczowe i mogą przedłużyć żywotność naszej turbosprężarki nawet o kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Jeżeli do tej pory nam na tym nie zależało to wystarczy spojrzeć na ceny nowych turbin.
Awarie
Awaria turbosprężarki jest bardzo specyficzna i nie sposób ją przeoczyć.
Gwałtowny spadek mocy da się odczuć od razu. Słabsze pojazdy mogą mieć problem z samym ruszaniem, bo nie będą miały zbyt wiele mocy. W tym wypadku niestety będziemy musieli odwiedzić serwis, który zajmuje się naprawą uszkodzonych turbosprężarek. Takim serwisem jest chociażby AMSerwis, który ma w swojej ofercie regenerację turbin. To prawdopodobnie najlepszy wybór, bo sama regeneracja to koszt około 1000 złotych. Może wydawać się dużo, ale nowe turbosprężarki to wydatek kilku tysięcy, co jest w większości przypadków nieopłacalne. Szczególnie w przypadku gdy mamy kilkunastoletni samochód.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz